DVPP-Kurzy akreditované MŠMT
Vzdělávací programy Dyscentra - Strakonice, z. s.
Kurzy DVPP jsou akreditované MŠMT
1. Čtenářská gramotnost
Obsah:
- Čtenářská gramotnost – její definování, vymezení důležitosti jejího rozvoje a posilování
- Úrovně porozumění čteného textu v jednotlivých vývojových obdobích – porozumění slovům, snadným větám; práce s textem na základě asociací – mechanické pamatování; recepce textu a analýza textu
- Rozvoj schopnosti přemýšlet, rozvíjet řeč a schopnost komunikovat, podporovat dětskou představivost
- Zásady postupu při rozvoji čtenářské gramotnosti
- Možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti, vhodné hry a cvičení, říkadla, příběhy a texty, vyhledávání informací z textu
- Rozšiřování znalostí, zlepšování soustředění
- Podpora prosociálních vztahů, prohlubování kamarádství, přátelství, vzájemné pomoci
- Prostřednictvím čtení získání morálního poučení, upevňování kamarádských vztahů
- Chápání slovního vtipu a humoru
- Seznámení s nabídkou pomůcek, pracovních listů, materiálů a dostupné literatury, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč podle počtu účastníků
2. Čtenářská pregramotnost
Obsah:
Úvod – zamyšlení se nad důležitostí čtenářské gramotnosti (ČG) v současném světě, ve vzdělávání, ale i v běžném každodenním životě
Definice čtenářské gramotnosti, různé přístupy a pohledy (uvedení, porovnání, hledání shod a rozdílů); formální gramotnost x funkční gramotnost x kritická gramotnost
Etapy rozvoje ČG – pregramotnost (emergentní, spontánní), čtenářská gramotnost, funkční gramotnost – popis jednotlivých etap
Celostní princip rozvoje čtenářské pregramotnosti – gramotnost jako komplex jaz. kompetencí (čtení, psaní, mluvení, naslouchání, vyjadřování, myšlení), spontánně se rozvíjející gramotnost (důležité podmínky, podněty)
Spolupráce rodiny a školy
Příprava na výuku počátečního čtení a psaní – orientační přehled oblastí rozvoje:
Využití MUP (mapy učebního pokroku) v této oblasti – vymezení pojmu čtenářské vývojové kontinuum (MUP), charakteristiky kontinua, jednotlivé oblasti kontinua (1. Čtenářské chování 2. Čtenářská odezva 3. Porozumění textu 4. Ustálené prvky 5. Porozumění v kontextech 6. Dekódování), vývojové linie a deskriptory, MUP v mateřské škole
Roviny ČG: popis jednotlivých rovin, orientační seznámení s pojmy + tipy na rozvíjení nejdůležitějších předpokladů potřebných pro jejich rozvoj
- technika čtení a psaní – co ji může negativně ovlivnit; rizika (dvojí čtení, čtení s tichým skladem, bez porozumění, psaní s nesprávně vedenými tahy, neuvolněnou rukou bez plynulého posunu…)
- vztah ke čtení - co ho ovlivňuje, jak ho podporovat
- doslovné porozumění – 2 úrovně porozumění (základní, pokročilejší)
- vysuzování - schopnost pracovat s textem na základě různých myšlenkových operací (analýza, syntéza, komparace atd.)
- metakognice – odraz osobnosti dítěte a jeho základních psychických charakteristik (motivace, sebevědomí, autoregulace, aspirační úroveň…)
- sdílení – sdílejí se prožitky, myšlenky, pochopení informací (obsahu), pocity z četby s dalšími čtenáři (ostatními žáky, učitelem, rodinou, atd.) – utváření schopnosti vytvořit si vlastní názor a zároveň respektování názoru druhých, naslouchání, rozvoj komunikace…
- aplikace – praktické využití, vliv čtení na osobnostní rozvoj
Individuální rozdíly v připravenosti na výuku čtení a psaní na počátku školní docházky (úroveň pregramotnosti) a práce s nimi: využití Testu rizik, volba vhodné metody výuky čtení
Přehled základních metod výuky čtení: analyticko-syntetická, genetická, sfumato + jejich klady a zápory
Příprava na výuku počátečního čtení a psaní – podrobné rozpracování rozvoje jednotlivých oblastí, konkrétní postupy, nejznámější metodiky, praktické ukázky pomůcek a materiálů
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků
3. Dítě s potřebou podpůrných opatření v běžné MŠ
Obsah:
- Podpůrná opatření ve vzdělávání v kontextu aktuálních legislativních změn (novela ŠZ č.
82/2015 Sb. a související prováděcí vyhlášky), rozdíl integrace x inkluze.
- Seznámení se se stupni a druhy podpůrných opatření v MŠ.
- Základní charakteristika dítěte s potřebou PO z důvodu speciálních vzdělávacích potřeb
- Dopady handicapu a speciálních vzdělávacích potřeb do předškolního vzdělávání (úprava prostředí a organizace vzdělávání, vhodné metody a formy práce, možnosti úprav obsahu vzdělávání, hodnocení dětí, pomůcky, sociální a zdravotní podpora…)
- Identifikace, realizace a vyhodnocení PO 1. – 5. stupně, úloha ŠPZ.
- Diskuse nad konkrétními dotazy a kazuistikami.
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtu účastníků
4. Rozvoj grafomotoriky - 16 hod.
Obsah:
- Význam kresby, vývoj kresby, vývojová stadia kresby – význam kreslení pro rozvoj grafomotoriky a dovednost psaní, jaké informace může kresba poskytnout, posouzení vývojové úrovně dítěte za pomoci kresby, obsahová a formální stránka kresby
- Lateralita – druhy laterality, typy laterality, vývoj laterality, zkouška laterality, vliv laterality na dovednost psaní
- Metodika kreslení a psaní pravou a levou rukou
- Rozvoj hrubé motoriky – činnosti rozvíjející hrubou motoriku, vliv koordinace pohybů na rozvoj dalších psychomotorických činností
- Rozvoj jemné motoriky – činnosti rozvíjející jemnou motoriku, ukázky činností, vizuomotorika
- Pracovní návyky při kreslení a psaní – výběr psacích a kreslicích potřeb – nabídka na trhu, jak vybrat správné potřeby
- Poloha těla při psaní, motivace ke kreslení a psaní, úchop psacího náčiní, postavení ruky
- Uvolnění ruky + cviky uvolňovací a grafomotorické, praktický nácvik
- Grafické prvky – posloupnost vývoje, možnosti nácviku, možnosti motivace při nácviku
- Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, ukázka praktického využití
- Diskuse
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca1200Kč dle počtu účastníků
5. Individualizace vzdělávání v MŠ
Obsah:
- Pojem individualizace, východiska individualizace vzdělávání
- Specifické podmínky MŠ pro individualizaci
- Integrace x inkluze, vytváření podmínek pro inkluzi
- Požadavky věkové přiměřenosti, respektování individuálních potřeb, temperamentu, stylů učení, schopností dítěte, vyvážení míry podpory dospělého a samostatnosti dítěte
- Zásady vytváření podnětného prostředí podporujícího individualizaci vzdělávání (možnost volby, diferencovaná náročnost didaktických pomůcek a materiálů)
- Respektující komunikace, spolupráce s rodinou jako základ individualizovaného vzdělávání
- Plánování obsahu předškolního vzdělávání/tematických celků na úrovni TVP s ohledem na potřeby dětí
- Vybrané cílové dovednosti dítěte, kritéria a ukazatele pro jejich sledování a hodnocení pedagogem, interpretace výsledků sledování a hodnocení, podmínky a zásady jejich využití Výchovné a vzdělávací strategie pro podporu individualizace ve třídě
- Praktická část
- pozorování, vytvoření představy o technice pozorování
- systematické sledování a hodnocení rozvoje a učení předškolních dětí
- reflexe získaných poznatků do jejich vzdělávání, vedení záznamů o dětech
- vedení portfolia dětí
- tvorba IVP, jak pracovat s IVP v rámci plánů činností pro celou třídu
- ukázkové kazuistiky
- diskuse
Hodinová dotace: 40 hodin
Cena: ca2800Kč dle počtu účastníků
6. Matematická gramotnost
Obsah:
- Matematická gramotnost – její definování, vymezení důležitosti jejího rozvoje a posilování
- Vývoj matematických schopností a dovedností a vliv jejich nedostatečného rozvoje na matematickou gramotnost, souvislosti mezi matematickou a čtenářskou gramotností, vyhledávání informací z textu a jejich matematické zpracování
- Zásady postupu při rozvoji matematické gramotnosti
- U dějů vnímání jejich souvislostí i následností, prostoru, ve kterém se děje odehrávají včetně prostorových vztahů mezi objekty a jejich změnami
- Rozlišování mezi důležitým a nepodstatným, rozlišování mezi možným a jistým, vyhodnocování, co je pravda/nepravda (správně/nesprávně), chápání negace individuálních jednoduchých výroků
- Chápání čísla (přirozeného) ve všech jeho rolích (např. počet, jméno, …), chápání alespoň omezeně kontexty, v nichž se číslo může vyskytovat
- Zachycení vyjádření kvantity v proudu řeči v různých jazykových podobách, porovnávání množství i počtu objektů vhodnými způsoby
- Respektování zadaných podmínek, pokynů (návod, instrukce) v různých situacích včetně pochopení role sloves se záporkou a kvantifikátorů
- Vnímání dvou objektů současně a chápání vybraných vztahů mezi nimi, chápání vztahu celek a jeho část, objevování struktury celku a funkce částí
- Seznámení s nabídkou pomůcek, pracovních listů, materiálů a dostupné literatury, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč podle počtu účastníků
7. Matematická pregramotnost
Obsah:
Seznámení s pojmem gramotnost, základní gramotnosti rozvíjené v MŠ, místo matematické pregramotnosti (MPG) v běžné činnosti MŠ, její význam pro úspěšné další vzdělávání dítěte.
Matematická pregramotnost a RVP PV – klíčové kompetence, očekávané výstupy, vzdělávací oblasti v rámci kterých k rozvoji MPG dochází.
Vývojový aspekt získávání PMG, fáze rozvoje myšlenkových operací u dětí předškolního věku v souvislosti s fázemi rozvoje matematických schopností, pedagogická diagnostika a individualizace výuky v MŠ
Obecné pedagogické metody a formy práce vedoucí k rozvoji MPG
- spontánní x řízené aktivity
- problémové a kooperativní učení jako základ kritického myšlení,
- prožitkové a situační učení
- vícesmyslové učení,
- vrstevnické učení.
Orientační seznámení s metodikou prof. Hejného a možnosti jejího využití v praxi MŠ (principy metody, didaktická prostředí, příklady konkrétních aktivit)
Přehled rozvíjených oblastí PMG: (manipulace s předměty, porovnávání, třídění, řazení, serialita, představa počtu, číselná řada, prostorové vnímání a orientace, vnímání času a časové posloupnosti, vztah příčiny a následku…)
Možnost využití ICT při osvojování PMG – ukázky výukových programů, elektronických materiálů (DUM), placených i neplacených aplikací
Rozvoj jednotlivých oblastí – vymezení oblastí, posloupná stadia jejich rozvoje, náměty na konkrétní aktivity, hry a pomůcky
- Manipulace s předměty: porovnávání, třídění, řazení
- Geometrické (ú)tvary, geometrické představy
- Serialita, intermodalita
- Prostorová orientace, zrakové vnímání
- Vnímání času
- Číselná řada, představa počtu
- Vztah příčiny a následku
- Matematický jazyk a slovní zásoba
- Základy kombinatoriky
Výměna nápadů a diskuse
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků
8. Nadaný žák v ZŠ – identifikace a podpůrná opatření
Obsah:
teorie nadání, osobnost nadaného žáka, pedagogická diagnostika – identifikace nadaného žáka
organizační formy vzdělávání nadaných
vzdělávání nadaných v zahraničí a u nás
strategie akcelerace a obohacení výuky nadaných
metody, formy práce a způsoby hodnocení vhodné pro nadané žáky
plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, podpůrná opatření, plánování výuky
kazuistiky nadaných dětí, rodina nadaných žáků
diskuze
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtu účastníků
9. Pedagogická diagnostika jako prostředek pro tvorbu PLPP a IVP
Obsah:
- základní pojmy, předmět pdg. diagnostiky, rysy, etapy a zásady pdg. diagnostiky, problémy při diagnostikování
- pedagogická diagnostika, diagnóza, formulace dg. otázky (příp. hypotézy), získávání dg. dat, zpracování a analýzy získaných dat, validita, reliabilita, objektivita
- metody pedagogické diagnostiky
- pozorování, různé typy anamnéz, rozhovor, dotazník, testy, kazuistika, analýza prací – popis využitelnosti jednotlivých technik, seznámení se způsobem využívání, fáze získávání dat u jednotlivých technik
- Diagnostika psychosomatických a osobnostních charakteristik žáka
- pohybový vývoj, lateralita, vývoj percepce, kinestetické vnímání, komunikace, orientace v časoprostoru, percepčně-motorické funkce, řeč, paměť, myšlení, vnímání a pozornost, volní vlastnosti, temperament, povaha
- Diagnostika úrovně zvládání školních dovedností
- úroveň čtení
- úroveň písemného projevu
- úroveň matematických dovedností
- úspěšnost v naukových předmětech
- sociálně-emoční chování žáka
- Diagnostika vnějších vlivů
- adaptace na prostředí
- sociální chování, schopnost navazovat a udržovat sociální kontakt
- respektování společenských norem
- rodina a domácí prostředí
- spolupráce rodiny se školou
- Sestavení formuláře využitelného pro záznam z pedagogické diagnostiky žáka vyučujícím
- Využití zjištěných údajů při tvorbě PLPP a IVP, vyhotovení sdělení školy pro školské poradenské zařízení
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kčdle počtu účastníků
10. Specifika vzdělávání některých skupin žáků s SVP
Obsah:
- Specifika jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SPU a SPUCH, autismus a poruchy autistického spektra, ADHD, ADD, zrakové a sluchové postižení, LMP, tělesné postižení, vady řeči, hluchoslepota)
- definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
- dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, pedagogická diagnostika
- práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
- kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
- sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
- hodnocení u těchto žáků
- Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami – chudoba, etnická příslušnost, postavení azylanta, cizinci – vliv těchto faktorů na organizaci a průběh vzdělávání těchto žáků
- definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
- dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, pedagogická diagnostika, práce s postavením žáka ve třídě, sociální vztahy
- práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
- kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
- sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
- hodnocení u těchto žáků
- Vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků
- definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
- dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, dvojí výjimečnost, postavení žáka v třídním kolektivu
- práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
- kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
- sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
- hodnocení u těchto žáků
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtu účastníků
11. Podpůrná opatření v praxi, PLPP, IVP
Obsah:
- Plán pedagogické podpory (dále PLPP)
- tvorba, význam, vazba na podporu školského poradenského zařízení, práce s PLPP
- PLPP jako jedno z východisek pro stanovování vyšších stupňů podpory
- Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- popis druhů PO – metody výuky, úpravy obsahu, organizace vyučování, pomůcky apod.,
- Individuální vzdělávací plán jako specifické PO
- Předměty speciálně pedagogické péče
- Personální PO
- asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog, podpora školského poradenského zařízení
- Způsoby přidělování pomůcek – speciální učebnice, pomůcky, kompenzační pomůcky
- Normovaná finanční náročnost, propojení matriky a výkazů a doporučení ke vzdělávání žáka
- Hodnocení žáků, hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Úpravy obsahů a výstupů ze vzdělávání
- Diskuse + rozbor příkladů z praxe
Hodinová dotace: 9 hodin
Cena: ca650Kč dle počtu účastníků
12. Práce s dětmi s poruchami chování
Obsah:
Práce s dětmi se specifickými poruchami chování
Syndrom poruchy pozornosti a aktivity – hyperkinetický syndrom (ADHD)
Syndrom poruchy pozornosti - ADD
Etiologie a hlavní symptomy syndromu ADHD, ADD
Primární projevy syndromu ADHD/ADD ve školním věku
Obtíže v chování plynoucí ze syndromu ADHD/ADD, možnosti ovlivnění projevů
Co je třeba respektovat v chování hyperaktivního dítěte, co již ne
Možnosti ovlivnění chování hyperaktivního dítěte ve skupině vrstevníků a při individuální práci
Řešení výchovných problémů hyperaktivních dětí/syndrom ADHD/ADD se sekundární poruchou chování, možnosti spolupráce s rodiči
Práce s dětmi s nespecifickými poruchami chování
Odlišení specifických a nespecifických poruch chování
Porucha chování socializovaná a nesocializovaná, sociální a asociální chování
Mechanismy vzniku nevhodného chování a možnosti jeho ovlivnění, řešení krizových situací
Pocity dětí, charakteristika dětí
Zásady práce s dětmi s poruchami chování
Možnosti ovlivnění nevhodného chování pomocí her zaměřených na rozvoj empatie, komunikace, neagresivního řešení konfliktních situací, využití relaxačních technik
Řešení konkrétních případů výchovných problémů s dětmi
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků
13. Reedukace specifických vývojových poruch učení
Obsah:
Obecná charakteristika poruch učení
Dyslexie
Projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení, předčtenářské období a období počátečního čtení, projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení
Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení
Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:
- vyvozování a fixace písmen – osvojování písmen
- Rozlišování a fixace tvarově podobných písmen, zrakové rozlišování
- Spojování hlásek a písmen do slabik
- Spojování slabik do slov, čtení slov
- Čtení textu
- Porozumění čtenému, čtenářská gramotnost
- Tempo čtení
U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.
Péče o děti s dyslexií – legislativní možnosti, projevy dyslexie v cizím jazyce a dalších předmětech, hodnocení žáků s dyslexií
Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Dysgrafie
Dysgrafie a její projevy, diagnostika dysgrafie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:
- Rozvíjení motorických funkcí
- Grafomotorický nácvik
- Osvojování a zapamatování si písmen
- Písemný projev
- Nácvik sezení při psaní
- Nábytek a sezení při psaní
U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.
Péče o děti s dysgrafií – legislativní možnosti, projevy dysgrafie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysgrafií
Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Dysortografie
Dysortografie a její projevy, diagnostika dysortografie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:
- Vynechávání písmen
- Vynechávání slabik, slov
- Vynechávání, přidávání, č nesprávné umístění diakritických znamének
- Rozlišování znělých a neznělých hlásek
- Rozlišování tvrdých a měkkých slabik
- Rozlišování slabik bě, pě, vě, mě
- Rozlišování hranic slov v písmu
- Rozvoj slovní zásoby
- Osvojování a fixace pravopisných pravidel
U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít, dostupnými PC programy.
Péče o děti s dysortografií – legislativní možnosti, projevy dysortografie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysortografií
Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Dyskalkulie
Dyskalkulie a její projevy, diagnostika dyskalkulie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
Rozvoj a reedukace problémových oblastí:
- Předčíselné představy
- Základní matematické pojmy – číselné představy, struktura čísla
- Základní matematické operace – chápání operací, provádění operací
- Slovní úlohy
- Geometrie
- Převody jednotek
- Odhady výsledků
U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.
Péče o děti s dyskalkulií – legislativní možnosti, projevy dyskalkulie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dyskalkulií
Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu, PC programy
Další poruchy učení
Dyspraxie, dyspinxie, dysmuzie
- projevy, diagnostika, možnosti reedukace, projevy ve vyučovacích předmětech, hodnocení hodnocení žáků, diskuse
Hodinová dotace: 32 hodin
Cena: ca 2300Kč dle počtů účastníků
14. Specifika vzdělávání žáka s dg. pervazivní vývojová porucha (typu vysocefunkčníautismus, Aspergerův syndrom) na ZŠ
Obsah:
Úvod do problematiky poruch autistického spektra (PAS). Triáda postižení, specifikace diagnózy Aspergerův syndrom, vysocefunkční autismus
Podpora pedagogů při práci s dětmi a žáky s AS. Specifické metody a postupy, nové trendy při vzdělávání. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce s dalšími odborníky a s rodinou. Možnosti nácviků sociálního chování.
Modelové vytvoření podpůrných speciálně pedagogických opatření, úprava prostředí, vizuální podpora. Ukázka využívaných pomůcek a dalších výukových prostředků.
Uplatňování metodiky strukturovaného učení, zvláštnosti chování, odlišnosti v komunikaci, v přijímání a vyhodnocování informací.
Příprava pedagogů na práci s dětmi a žáky s PAS. Formální stránka společného vzdělávání, kritéria pro výběr asistenta pedagoga. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků ve třídě.
Konzultace s pracovníky školského poradenského zařízení.
Spolupráce s rodinou.
Hodinová dotace: 16 hodina
Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků
15. Specifika práce pedagoga s 2‑letými dětmi v MŠ
Obsah:
1. Úvod do problematiky – historie, vývoj, právní předpisy související s danou problematikou [zákon č. 561/2004 Sb., předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví, v platném znění, vyhláška č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do 3 let, vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých], zahraniční zkušenosti
2. Fyzický a psychický vývoj dítěte – specifika raného věku, vývojové zákonitosti – rozvoj řečových dovedností, podoba hry, vývoj motoriky, psychosociální oblasti, vývoj CNS, atd., potřeby dětí, srovnání s potřebami starších dětí v mateřské škole, socializace, vytváření návyků
3. Podmínky vzdělávání – personál, vybavení, režim dne, počet dětí, hygienické požadavky, stravování, organizace, samostatná třída × integrace, úprava denního režimu, vývojové odlišnosti a jejich dopad na změny podmínek vzdělávání
4. Spolupráce s rodiči – navázání kontaktu a spolupráce, pravidla, adaptační proces, vývoj rodiny, výchovné styly, potřeby rodičů, způsoby komunikace a předávání informací, společné akce
5. Metody a formy vzdělávání – specifika v návaznosti na psychomotorický vývoj, sladění činností ve věkově heterogenní skupině, výběr pomůcek a materiálů, doporučená literatura, příklady z praxe
6. Praktická část – formou interaktivního setkání, workshopů a praxe ve vybraných mateřských školách. Společné sdílení zkušeností a praxe.
Hodinová dotace: 24 hodin
Cena: ca 1800Kč dle počtu účastníků
16. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga - 16 hod.
Obsah:
Postavení AP ve školském systému, přímá a nepřímá pedagogická činnost AP
Vymezení kompetencí učitel – AP, varianty práce AP ve třídě, spolupráce učitele a AP
Podíl AP na vypracování a realizaci IVP, vztah AP – žák/dítě – učitel – rodič/rodina
Bariéry a rizika v práci AP (práce nad rámec pracovních povinností, syndrom vyhoření, mlčenlivost, neoprávněné nároky ze strany zákonných zástupců, nerespektování AP učitelem, přenášení pravomocí učitele na žáka, nefunkční komunikace učitel – AP…) Specifika spolupráce a komunikace AP a učitele u jednotlivých skupin handicapů Diskuse a rozbor konkrétních případů
Hodinová dotace: 16 hodin
Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků
17. Tvorba PLPP v rámci opatření 1. stupně v ZŠ
Obsah:
výklad a objasnění principů podpůrného opatření prvního stupně a návazně vysvětlení pravidel tvorby a využití plánu pedagogické podpory
přehled a volba strategií výuky (metod a forem), didaktické postupy, úpravy organizace vzdělávání a hodnocení žáků, které mohou pedagogové využít v základním vzdělávání bez doporučení odborného pracoviště (ŠPZ)
vysvětlení základních principů pedagogické diagnostiky - jak využívat základní pedagogickou diagnostiku v praxi a jak získané informace interpretovat a využívat v rámci výchovně vzdělávacího procesu a rovněž při tvorbě plánu pedagogické podpory k aktivnímu zapojení žáka při respektování jeho osobnostních dispozic, s ohledem na jeho sociální status, životní a kulturní podmínky
role zákonných zástupců při realizaci PLPP a spolupráce pedagoga či pedagogů s poradenským pracovníkem školy
propojení PLPP s platným RVP ZV a návazně s aktuálním ŠVP ZV školy
praktické cvičení – tvorba PLPP – modelová situace
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků
18. Žák s potřebou podpůrných opatření v běžné ZŠ
Obsah:
- Podpůrná opatření ve vzdělávání v kontextu aktuálních legislativních změn (novela ŠZ č. 82/2015Sb a související prováděcí vyhlášky).
- 2. Základní charakteristika žáka s potřebou podpůrných opatření.
- Možnosti vzdělávání žáků s konkrétním znevýhodněním a z něj vyplývajících speciálních vzdělávacích potřeb v ZŠ (úprava prostředí a organizace vzdělávání, vhodné metody a formy práce, možnosti úprav obsahu vzdělávání, hodnocení žáků, pomůcky, podpora třídního klimatu, sociální a zdravotní podpora).
- Identifikace, realizace a vyhodnocení podpůrných opatření v I. stupni podpory – role školy a jejího školního poradenského pracoviště.
- Postup školy při realizaci podpůrných opatření 2. - 5. stupně
- 6. Diskuse, rozbor konkrétních kazuistik.
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků
19. Osobnostní a sociální rozvoj pedagoga
Obsah:
Osobnostní rozvoj n
- sebepoznání - cesta k sobě samému, specifika své osobnosti, klady a zápory vlastní osobnosti, vzorce chování, které si neuvědomujeme, příčiny vnitřní nepohody, pochybování, nejistoty, příčiny strachu a úzkostí
- poznávání osobních kvalit
- sebereflexe – silné a slabé stránky osobnosti pedagoga, sebereflexe
- syndrom vyhoření - prevence, mám syndrom vyhoření?, psychohygiena, práce s předsudky
- rozvoj osobnostních kompetencí pedagoga
- rozvoj pedagogických dovedností
- práce se stresem - techniky uplatňované obecně, techniky pro volný a soukromý čas, techniky pro pracovní činnost a její aktivizaci
Praxe a nácviky se prolínají jednotlivými tématy v celkové délce
Sociální rozvoj
- komunikační dovednosti - komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, řeč těla, důležitost komunikačních dovedností, komunikace za pomocí ICT
- řešení problémů a obtížných situací; způsoby jednání – asertivní, manipulativní, agresivní, vhodné způsoby k řešení konfliktů, možnosti zvládání agrese
- prezentační dovednosti - prezentace, projevy, příprava na projev
- spolupráce - týmová spolupráce a kooperativní dovednosti
Praxe a nácviky se prolínají jednotlivými tématy v celkové délce
Hodinová dotace: 40 hodin
Cena: ca 2800Kč dle počtu účastníků
20. Společné vzdělávání
Obsah:
- Seznámení s novelou školského zákona č. 82/2015, zejména s § 16, 17, 18 a 19 a dalšími ustanoveními s přímou souvislostí s prováděcími předpisy
- Seznámení s vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP), doporučení ke vzdělávání žáků s SVP, formuláře
- Porovnání inkluze a integrace
- Struktura a přehled podpůrných opatření (dále PO)
- Vzdělávání žáků podle §19 odst. 9
- Škola, třída, oddělení a skupina vytvořená pro žáky s potřebou PO
- Speciální škola versus „běžná škola“
- Možnosti vzdělávání žáků s LMP
- Diskuse + rozbor příkladů z praxe
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků
21. Hodnocení a specifika hodnocení žáka s potřebou podpůrných opatření
Obsah:
- způsoby a typy hodnocení žáků, tvorba hodnotících kritérií
- hodnocení sociálně normované a individuálně normované
- hodnocení formativní, finální, normativní, kriteriální, diagnostické, průběžné, formální, neformální, …
- nejčastější způsoby hodnocení – klasifikace, slovní hodnocení – klady a zápory, kdy je vhodnější je využívat
- tvorba hodnotících kritérií – příklady z praxe
- funkce hodnocení
- motivační, informativní, regulativní, prognostická, diferenciační
- rozbor příkladů z praxe
- specifičnost hodnocení u žáků s potřebou podpůrných opatření (dále PPO)
- práce s kriteriálním hodnocením u žáků s PPO
- závěry pedagogické diagnostiky školského poradenského zařízení (PPP, SPC) a stanovení cíle vzdělávání a kritérií hodnocení vzhledem ke specifikům postižení u žáka (SPU a SPUCH, autismus a poruchy autistického spektra, ADHD, ADD, zrakové a sluchové postižení, LMP, tělesné postižení, vady řeči, hluchoslepota)
- práce s příklady z praxe
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků
22. Jak pracovat s dětmi s ADHD
Obsah:
- Specifické poruchy chování, terminologické vymezení sy ADHD
- Etiologie
- Možnosti diagnostiky
- Znaky a projevy ADHD v jednotlivých vývojových obdobích
- Možnosti ovlivnění nepříznivých projevů, vhodné a nevhodné postupy při práci s dítětem s ADHD
- Terapeutické možnosti, legislativní opatření pro děti s ADHD
- Diskuse
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených |
23. Metoda dobrého startu
Obsah:
- Metoda dobrého startu sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emociálně motivační a sociální. Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce. MDS je určena dětem ve věku 5 -12 let
- Teoretická východiska
- Metodické materiály – seznámení s pracovním kompletem Soubor Metoda dobrého startu
- Výcvik
- Individuální konzultace
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | cca 1200 – 1500 Kč dle počtu přihlášených |
24. Možnosti reedukace SPU - dyskalkulie
Obsah:
- Obecná charakteristika poruch učení, dyskalkulie a její projevy
- Diagnostika dyskalkulie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
- Rozvoj a reedukace problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
- Předčíselné představy
- Základní matematické pojmy – číselné představy, struktura čísla
- Základní matematické operace – chápání operací, provádění operací
- Slovní úlohy
- Geometrie
- Převody jednotek
- Odhady výsledků
- Péče o děti s dyskalkulií – legislativní možnosti, projevy dyskalkulie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dyskalkulií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu, PC programy
Hodinová dotace: | 6 hodin |
Cena: | cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených |
25. Možnosti reedukace SPU - dyslexie
Obsah:
- Predčtenářské období a období počátečního čtení, projevy dyslexie u žáku a bežné obtíže při čtení
- Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení
- Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:
- Vyvozování a fixace písmen – osvojování písmen
- Rozlišování a fixace tvarově podobných písmen, zrakové rozlišování
- Spojování hlásek a písmen do slabik
- Spojování slabik do slov, čtení slov
- Čtení textu
- Porozumění čtenému, čtenářská gramotnost
- Tempo čtení
- U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
- Péče o děti s dyslexií – legislativní možnosti, projevy dyslexie v cizím jazyce a dalších předmětech, hodnocení žáku s dyslexií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 6 hodin |
Cena: | cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených |
26. Možnosti reedukace SPU – dysortografie
Obsah:
- Obecná charakteristika poruch učení, dysortografie a její projevy
- Diagnostika dysortografie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
- Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít, dostupnými PC programy
- Vynechávání písmen
- Vynechávání slabik, slov
- Vynechávání, přidávání, či nesprávné umístění diakritických znamének
- Rozlišování znělých a neznělých hlásek
- Rozlišování tvrdých a měkkých slabik
- Rozlišování slabik be, pe, ve, me
- Rozlišování hranic slov v písmu
- Rozvoj slovní zásoby
- Osvojování a fixace pravopisných pravidel
- Péče o děti s dysortografií – legislativní možnosti, projevy dysortografie v dalších předmětech, hodnocení žáku s dysortografií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 6 hodin |
Cena: | cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených |
27. Možnosti reedukace SPU - dysgrafie
Obsah:
- Obecná charakteristika poruch učení, dysgrafie a její projevy
- Diagnostika dysgrafie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
- Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
- Rozvíjení motorických funkcí
- Grafomotorický nácvik
- Osvojování a zapamatování si písmen
- Písemný projev
- Nácvik sezení při psaní
- Nábytek a sezení při psaní
- Péče o děti s dysgrafií – legislativní možnosti, projevy dysgrafie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysgrafií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 6 hodin |
Cena: | cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených |
28. Primární poruchy řeči
Obsah:
- Vývoj řeči – základní podmínky anatomicko – fyziologické (dýchání, tvorba hlasu, artikulace, smyslové vnímání, CNS, motorika, pohybová koordinace)Dyslalie – všeobecné informace - definice, výskyt, rozlišení výslovnosti nesprávné a vadné, možnosti nápravy
- nejčastější příčiny poruch řeči – prostředí jako zdroj informací, receptory jako příjemci informací, dostředivé a odstředivé nervové dráhy (zpracování přijaté informace a pokyn k odpovědi na přijatou informaci), realizace odpovědi (efektro), reakce okolí na odpověď
- civilizační vlivy – nedůsledná výchova, nadbytek podnětů zvukových, slovních, zrakových, nedostatek podnětů slovních, nepřiměřené nároky věku a schopnostem dítěte, nedostatek pohybu
- organizace péče o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR – školství, zdravotnictví
- Koktavost – definice, príčiny, příznaky, typy péče
- Opožděný vývoj řeči – definice, příčiny, příznaky, výchovná opatření, spolupráce MŠ s logopedem
- Dysfázie – definice, příčiny, stupně poruchy, příznaky, typy péče, spolupráce MŠ s logopedem
- Dysporuchy, mutismus, huhňavost – definice, príznaky, spolupráce s logopedem
- Závěrečná diskuse
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených |
29. Relaxace nejen pro deti s ADHD
Obsah:
- Specifické poruchy chování, vymezení sy ADHD
- Znaky a projevy ADHD v jednotlivých vývojových obdobích
- Diagnostika ADHD
- Relaxační techniky a možnosti jejich uplatnění
- Vlivy relaxačních technik na projevy ADHD
- Zásady pro nácvik relaxačních technik
- Polohy u relaxačních technik
- Jacobsonova progresivní svalová relaxace
- Krátká relaxace
- Blesková relaxace
- Diskuse
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených |
30. Relaxační techniky
Obsah:
V návaznosti na základní Kurz relaxace nejen pro děti s ADHD uspořádat tento kurs
- Kde proběhne praktický nácvik jednotlivých relaxačních technik a dýchacích cvičení
- seznámení s vhodnou hudbou, pomůckami a literaturou, doplnění informací podle potřeb účastníků
- diskuse nad konkrétními kazuistikami
Hodinová dotace: | 4 hodiny |
Cena: | cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených |
31. Rozvoj sluchového vnímání
Obsah:
- Smyslové vnímání jako proces, vymezení oblastí sluchového vnímání, souvislost s SPU -dysortografie, dyslexie, základní projevy ve škole
- Zásady postupu při reedukaci + příklady dobré praxe
- Naslouchání a vnímání zvuků – možnosti nácviku, hry a cvičení, sluchová citlivost, napodobování zvuků
- Sluchová orientace - možnosti nácviku, hry a cvičení, lokalizace zdroje, pohyb zvuku
- Sluchové rozlišování – možnosti nácviku, zvuky řečové a neřečové, měkké/tvrdé slabiky, krátké/dlouhé samohlásky, znělé/neznělé hlásky, podstatné/nepodstatné zvuky
- Vnímání a reprodukce rytmu – možnosti nácviku
- Sluchová analýza a syntéza – možnosti nácviku, rozkládání slov na slabiky, vět na slova, slova na hlásky a zpět, hry a cvičení
- Sluchová paměť – projevy, možnosti nácviku, hry a cvičení, říkadla a příběhy
- Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených |
32. Rozvoj zrakového vnímání
Obsah:
- Smyslové vnímání jako proces, vymezení oblastí zrakového vnímání, souvislost s SPU - dyslexie, dysortografie, dyskalkulie
- Zásady postupu při reedukaci + příklady dobré praxe
- Orientace v prostoru – možnosti nácviku, makroprostor x mikroprostor, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Pravolevá orientace – možnosti nácviku na vlastním těle, na druhé osobě, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Vnímání tělesného schématu – možnosti nácviku na vlastním těle, za pomoci zrcadla, pohyby dle návodu, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Levo-pravý pohyb očí – možnosti nácviku, udržování směru, dějové obrázky, použití pomůcek – dyslektická okénka, sešity s pomocnými linkami, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Zrakové rozlišování – nácvik barev, tvarů, velikosti; nácvik rozlišování figury a pozadí; nácvik rozlišování podobných a stranové obrácených tvarů, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Schopnost zrakové analýzy a syntézy – souvislost se čtením, psaním, počítáním, možnosti nácviku – stavebnice, papírové materiály, hry na rozvoj zrakové analýzy a syntézy, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Zraková paměť – souvislost se čtením a učením obecně, možnosti nácviku za pomoci předloh, pohybu, Kimovy hry, hry na rozvoj zrakové paměti, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
- Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: | 12 hodin (2 setkání po 6 hodinách) |
Cena: | cca 500 – 750 Kč dle počtu přihlášených |
33. Školní zralost
Obsah:
Úvod – pojem školní zralost, oblasti, které sledujeme u dětí předškolního věku (tělesný vývoj, vývoj poznávacích procesů, školní zralost – 16 oblastí)
- 1. oblast – řeč – bez vady výslovnosti, případně bez poruchy plynulosti mluvy
- 2. oblast – motorické schopnosti – hrubá a jemná motorika, motorika mluvidel, dýchání, sebeobsluha při hygieně, jídle, oblékání, správný úchop tužky
- 3. oblast - orientační vyšetření sluchu – sluch jako nejdůležitější smysl pro vytváření a rozvoj řeči
- 4. oblast – sluchová paměť – krátkodobá, dlouhodobá
- 5. oblast - zrakové vnímání (rozlišování) – jeho význam pro psaní a čtení
- 6. oblast – zraková paměť – její funkce při využití informací předkládaných zrakovou cestou
- 7. oblast – rozumové schopnosti – barvy, geometrické tvary, číselná řada, porovnávání počtu, části lidského těla, prostorové vztahy, zvířata a jejich mláďata, znalost vlastního jména, příjmení, adresy, rodiny, částí dne a roku
- 8. oblast – slovní zásoba – aktivní, pasivní
- 9. oblast – porozumění řeči
- 10. oblast – sluchové vnímání a fonematický sluch – jako základní předpoklad správného řečového vývoje
- 11. oblast – rytmické cítění – pomoc při slabikování, při rozkladu slov, při čtení
- 12. oblast – analýza slov – na slabiky a hlásky, pomáhá při slabikování, při rozkladu slov, při čtení řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
- 13. oblast – gramatická rovina jazyka – 4 roviny komunikačních schopností – zvuková stránka řeči, slovní zásoba, uplatnění osvojených řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
- 14. oblast – jazykový cit – předpoklad pro rozvoj gramaticky správné řeči
- 15. oblast – souvislé vyjadřování – popis obrázku, příběhu, vypravování pohádky
- 16. oblast - vlastní projev – znalost jména, příjmení, adresy, členů rodiny, přednes básně, zpěv písně, vypravování vlastního zážitku, upevněné zdvořilostní návyky závěrečná diskuze – výměna poznatků z praxe, literatura, pomůcky, cvičební materiály
Hodinová dotace: | 8 hodin |
Cena: | cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených |
34. SPU - dysgrafie
Obsah:
- Obecná charakteristika poruch učení, dysgrafie a její projevy
- Diagnostika dysgrafie, projevy
- Reedukace dysgrafie – zásady reedukace, postupy při reedukaci, péče o děti s dysgrafií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 4 hodiny |
Cena: | 250-350 Kč dle počtu přihlášených |
35. SPU - dyskalkulie
Obsah:
- Specifické poruchy učení, psychické funkce ovlivňující výkon v matematice
- Projevy dyskalkulie u žáků a běžné obtíže v matematice
- Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci – obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyskalkulie, vývoj matematických schopností
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 4 hodiny |
Cena: | 250-350 Kč dle počtu přihlášených |
36. SPU - dyslexie
Obsah:
- Předčtenářské období a období počátečního čtení
- Projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení
- Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci – obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 4 hodiny |
Cena: | 250-350 Kč dle počtu přihlášených |
37. SPU - dysortografie
Obsah:
- Obecná charakteristika poruch učení, dysortografie a její projevy
- Diagnostika dysortografie, projevy
- Reedukace dysortografie – zásady reedukace, postupy při reedukaci, péče o děti s dysortografií
- Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: | 4 hodiny |
Cena: | 250-350 Kč dle počtu přihlášených |
38. Stres a jak na něj
Obsah:
- Stres – definování, druhy stresu, stresory, příčiny vzniku stresové situace
- Vývoj vzniku stresu – fáze, ohrožené skupiny lidí, souvislost se syndromem vyhoření
- Autodiagnostika - zjištění úrovně hladiny stresu, seznámení se s možnostmi diagnostiky míry stresového zatížení, tabulka stresových událostí
- Možnosti zvládání stresu - farmakologické a terapeutické možnosti, psychohygiena, relaxační techniky – autogenní trénink, dýchací cvičení (teoretické vymezení a praktický nácvik
- Tvorba osobního psychohygienického plánu
- Seznámení s dostupnou literaturou, diskuse, doplnění informací dle potřeb účastníků
Hodinová dotace: | 8hodin |
Cena: | 400-600 Kč dle počtu přihlášených |
39. Syndrom vyhoření
Obsah:
- Syndrom vyhoření – definování, souvislost se stresem, příčiny vzniku syndromu vyhoření
- Vývoj syndromu vyhoření – fáze, ohrožené skupiny lidí
- Autodiagnostika - zjištění úrovně hladiny syndromu vyhoření, seznámení se s možnostmi diagnostiky syndromu vyhoření
- Možnosti léčby syndromu vyhoření – farmakologická léčba, terapeutické možnosti, psychohygiena, relaxační techniky
- Možnosti zvládání stresu, stresory, tabulka stresových událostí, stanovování cílů, zhodnocení aktuální situace
- Tvorba osobního psychohygienického plánu
- Seznámení s dostupnou literaturou, diskuse
Hodinová dotace: | 8hodin |
Cena: | 400-600 Kč dle počtu přihlášených |
40. Základy českého znakového jazyka
Obsah:
- Kurz v délce jednoho roku, čili dvou semestrů
- Témata:
- Anatomie a fyziologie sluchu, psychologické zvláštnosti přístupu k neslyšícím žákům a jejich rodičům
- Historie znakových jazyků, způsoby vyjadřování neslyšících
- Práce se třídou, ve které je integrováno neslyšící dítě
- Rodina
- Osobní hygiena
- Jídlo a pití
- Oblečení
- Počasí
- Dům a zařízení domácnosti
- Zvířata
- Dopravní prostředky
- Televize, sport, zábava
- Specifická témata dle potřeb uchazečů – škola, návštěva lékaře, nakupování, atd.
- Seznámení se s možnostmi dalšího studia znakového jazyka, kompenzační pomůcky pro neslyšící, další komunikační systémy
Hodinová dotace: | 68 hodin |
Cena: | cca 2500 Kč za kurz |
41. PRIMÁRNÍ LOGOPEDICKÁ PREVENCE
Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP, po jeho ukončení úspěšný absolvent obdrží osvědčení, které jej opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství
Absolvent porozumí obsahu a pojetí primární logopedické prevence, získá kompetenci k podpoře přirozeného vývoje dětské řeči uskutečňované v rámci školních vzdělávacích programů. Získá povědomí o pěstování kultury mluvního projevu.
Absolvent získá schopnost porozumět průběhu vývoje dětské řeči a rizikům, která se mohou ve vývoji řeči projevovat. Absolvent získá znalosti a praktické dovednosti z oblasti účinné podpory rozvoje dětské řeči ve všech složkách, a to jak v oblasti porozumění řeči, tak ve složce expresivní, v oblasti obsahové i formální. Je připraven působit na rozvoj předpokladů potřebných pro budoucí osvojování dovedností čtení a psaní dětí ve školním věku.
Absolvent získá způsobilost rozvíjet u dětí dovednosti, potřebné pro dobrý vývoj artikulace, bude seznámen s nejčastějšími odchylkami ve vývoji artikulace.
Absolvent se orientuje v základních kategoriích narušené komunikační schopnosti, je schopen využívat získané znalosti ke spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Je schopen poskytovat poradenské služby rodičům/zákonným zástupcům ve smyslu doporučování kvalifikované logopedické intervence pro děti a žáky v rezortu školství
Hodinová dotace celkem: |
60 hodin |
|
|
Cena: | 3200 - 3700 Kč za kurz (podle počtu účastníků) |
Praxi je možné absolvovat ve Strakonicích, Vodňanech, Blatné, Lenoře, Horažďovicích.
______________________________________________________________________________________________________________
42. Rozvoj grafomotoriky - 8 hod.
Obsah:
- Význam kresby, vývoj kresby, vývojová stadia kresby – význam kreslení pro rozvoj grafomotoriky a dovednost psaní, jaké informace může kresba poskytnout, posouzení vývojové úrovně dítěte za pomoci kresby, obsahová a formální stránka kresby
- Lateralita – druhy laterality, typy laterality, vývoj laterality, zkouška laterality, vliv laterality na dovednost psaní
- Rozvoj hrubé motoriky – činnosti rozvíjející hrubou motoriku, vliv koordinace pohybů na rozvoj dalších psychomotorických činností
- Rozvoj jemné motoriky – činnosti rozvíjející jemnou motoriku, ukázky činností, vizuomotorika
- Pracovní návyky při kreslení a psaní – výběr psacích a kreslicích potřeb – nabídka na trhu, jak vybrat správné potřeby
- Poloha těla při psaní, motivace ke kreslení a psaní, úchop psacího náčiní, postavení ruky
- Uvolnění ruky + cviky uvolňovací a grafomotorické, praktický nácvik
- Grafické prvky – posloupnost vývoje, možnosti nácviku, možnosti motivace při nácviku
- Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, ukázka praktického využití
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 700Kč dle počtu účastníků
______________________________________________________________________________________________________________
43. Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga - 8 hod.
Obsah:
Strategie cíle vzájemné spolupráce (čeho chceme dosáhnout)
Rozdělení kompetencí učitel – AP, náplň práce AP ve třídě, spolupráce učitele a AP
Legislativní ukotvení
Komunikační techniky - předcházení konfliktům, efektivní řešení konfliktů
Základy team - teaching
Metodická podpora učitelů a asistentů pedagoga
Diskuse a rozbor konkrétních případů
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: ca 700Kč dle počtu účastníků
Kurzy jsou určeny pedagogickým pracovníkům – pedagogům MŠ, pedagogům 1. a 2. stupně ZŠ, pedagogickým asistentům, vychovatelům, školním psychologům, školním speciálním pedagogům, pedagogům volného času. Některých kurzů se mohou zúčastnit i rodiče. Konečná cena kurzu bude stanovena po uzávěrce přihlášek. Uzávěrka přihlášek je zpravidla 8 – 9 dní před dnem konání kurzu.
V případě zájmu je možné kurz uspořádat na vašem pracovišti, pro "sborovnu". Cena bude stanovena dohodou.