DVPP-Kurzy akreditované MŠMT

Vzdělávací programy Dyscentra - Strakonice, z. s. 

Kurzy DVPP jsou akreditované MŠMT

1.     Čtenářská gramotnost

Obsah:

  • Čtenářská gramotnost – její definování,      vymezení důležitosti jejího rozvoje a posilování
  • Úrovně porozumění čteného textu      v jednotlivých vývojových obdobích – porozumění slovům, snadným      větám; práce s textem na základě asociací – mechanické pamatování;      recepce textu a analýza textu
  • Rozvoj      schopnosti přemýšlet, rozvíjet řeč a schopnost komunikovat, podporovat      dětskou představivost
  • Zásady postupu při rozvoji čtenářské      gramotnosti
  • Možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti,      vhodné hry a cvičení, říkadla, příběhy a texty, vyhledávání informací z      textu
  • Rozšiřování znalostí,      zlepšování soustředění
  • Podpora prosociálních vztahů,      prohlubování kamarádství, přátelství, vzájemné pomoci
  • Prostřednictvím      čtení získání morálního poučení, upevňování kamarádských vztahů
  • Chápání      slovního vtipu a humoru
  • Seznámení s nabídkou pomůcek,      pracovních listů, materiálů a dostupné literatury, vhodnost a přednosti      jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč podle počtu účastníků

 

2.     Čtenářská pregramotnost

Obsah:

Úvod – zamyšlení se nad důležitostí čtenářské gramotnosti (ČG) v současném světě, ve vzdělávání, ale i v běžném každodenním životě

Definice čtenářské gramotnosti, různé přístupy a pohledy (uvedení, porovnání, hledání shod a rozdílů); formální gramotnost x funkční gramotnost x kritická gramotnost

Etapy rozvoje ČG – pregramotnost (emergentní, spontánní), čtenářská gramotnost, funkční gramotnost – popis jednotlivých etap

Celostní princip rozvoje čtenářské pregramotnosti – gramotnost jako komplex jaz. kompetencí (čtení, psaní, mluvení, naslouchání, vyjadřování, myšlení), spontánně se rozvíjející gramotnost (důležité podmínky, podněty)            

Spolupráce rodiny a školy                                                                                         

Příprava na výuku počátečního čtení a psaní – orientační přehled oblastí rozvoje:

Využití MUP (mapy učebního pokroku) v této oblasti – vymezení pojmu čtenářské vývojové kontinuum (MUP), charakteristiky kontinua, jednotlivé oblasti kontinua (1. Čtenářské chování 2. Čtenářská odezva 3. Porozumění textu 4. Ustálené prvky 5. Porozumění v kontextech 6. Dekódování), vývojové linie a deskriptory, MUP v mateřské škole                                                                       

Roviny ČG: popis jednotlivých rovin, orientační seznámení s pojmy + tipy na rozvíjení nejdůležitějších předpokladů potřebných pro jejich rozvoj

  • technika čtení a psaní – co ji může negativně ovlivnit; rizika (dvojí čtení, čtení s tichým skladem, bez porozumění, psaní s nesprávně vedenými tahy, neuvolněnou rukou bez plynulého posunu…)
  • vztah ke čtení - co ho ovlivňuje, jak ho podporovat
  • doslovné porozumění – 2 úrovně porozumění (základní, pokročilejší)
  • vysuzování - schopnost pracovat s textem na základě různých myšlenkových operací (analýza, syntéza, komparace atd.)
  • metakognice – odraz osobnosti dítěte a jeho základních psychických charakteristik (motivace, sebevědomí, autoregulace, aspirační úroveň…)
  • sdílení – sdílejí se prožitky, myšlenky, pochopení informací (obsahu), pocity z četby s dalšími čtenáři (ostatními žáky, učitelem, rodinou, atd.) – utváření schopnosti vytvořit si vlastní názor a zároveň respektování názoru druhých, naslouchání, rozvoj komunikace…
  • aplikace – praktické využití, vliv čtení na osobnostní rozvoj

Individuální rozdíly v připravenosti na výuku čtení a psaní na počátku školní docházky (úroveň pregramotnosti) a práce s nimi: využití Testu rizik, volba vhodné metody výuky čtení                     

Přehled základních metod výuky čtení: analyticko-syntetická, genetická, sfumato + jejich klady a zápory                                                                                                                                                                                       

Příprava na výuku počátečního čtení a psaní – podrobné rozpracování rozvoje jednotlivých oblastí, konkrétní postupy, nejznámější metodiky, praktické ukázky pomůcek a materiálů

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků

 

3.    Dítě s potřebou podpůrných opatření v běžné MŠ

Obsah:

  1. Podpůrná opatření ve vzdělávání v kontextu aktuálních legislativních změn (novela ŠZ č.

82/2015 Sb. a související prováděcí vyhlášky), rozdíl integrace x inkluze.              

  1. Seznámení se se stupni a druhy podpůrných opatření v MŠ.                                    
  2. Základní charakteristika dítěte s potřebou PO z důvodu speciálních vzdělávacích potřeb                                                                          
  3. Dopady handicapu a speciálních vzdělávacích potřeb do předškolního vzdělávání (úprava prostředí a organizace vzdělávání, vhodné metody a formy práce, možnosti úprav obsahu vzdělávání, hodnocení dětí, pomůcky, sociální a zdravotní podpora…)                  
  4. Identifikace, realizace a vyhodnocení PO 1. – 5. stupně, úloha ŠPZ.                        
  5. Diskuse nad konkrétními dotazy a kazuistikami.                                                          

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtu účastníků

 

4.     Rozvoj grafomotoriky - 16 hod.

Obsah:

  • Význam kresby, vývoj      kresby, vývojová stadia kresby – význam kreslení pro rozvoj grafomotoriky      a dovednost psaní, jaké informace může kresba poskytnout, posouzení      vývojové úrovně dítěte za pomoci kresby, obsahová a formální stránka      kresby
  • Lateralita – druhy      laterality, typy laterality, vývoj laterality, zkouška laterality, vliv      laterality na dovednost psaní
  • Metodika kreslení a psaní      pravou a levou rukou
  • Rozvoj hrubé motoriky –      činnosti rozvíjející hrubou motoriku, vliv koordinace pohybů na rozvoj dalších      psychomotorických činností
  • Rozvoj jemné motoriky –      činnosti rozvíjející jemnou motoriku, ukázky činností, vizuomotorika
  • Pracovní návyky při      kreslení a psaní – výběr psacích a kreslicích potřeb – nabídka na trhu,      jak vybrat správné potřeby
  • Poloha těla při psaní,      motivace ke kreslení a psaní, úchop psacího náčiní, postavení ruky
  • Uvolnění ruky + cviky      uvolňovací a grafomotorické, praktický nácvik
  • Grafické prvky –      posloupnost vývoje, možnosti nácviku, možnosti motivace při nácviku
  • Seznámení      s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a      přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, ukázka praktického využití
  • Diskuse

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca1200Kč dle počtu účastníků

 

5.   Individualizace vzdělávání v MŠ

Obsah:

  1. Pojem individualizace, východiska individualizace vzdělávání
  2. Specifické podmínky MŠ pro individualizaci
  3. Integrace x inkluze, vytváření podmínek pro inkluzi
  4. Požadavky věkové přiměřenosti, respektování individuálních potřeb, temperamentu, stylů učení, schopností dítěte, vyvážení míry podpory dospělého a samostatnosti dítěte
  5. Zásady vytváření podnětného prostředí podporujícího individualizaci vzdělávání (možnost volby, diferencovaná náročnost didaktických pomůcek a materiálů)
  6. Respektující komunikace, spolupráce s rodinou jako základ individualizovaného vzdělávání
  7. Plánování obsahu předškolního vzdělávání/tematických celků na úrovni TVP s ohledem na potřeby dětí
  8. Vybrané cílové dovednosti dítěte, kritéria a ukazatele pro jejich sledování a hodnocení pedagogem, interpretace výsledků sledování a hodnocení, podmínky a zásady jejich využití Výchovné a vzdělávací strategie pro podporu individualizace ve třídě
  9. Praktická část

-          pozorování, vytvoření představy o technice pozorování

-          systematické sledování a hodnocení rozvoje a učení předškolních dětí

-          reflexe získaných poznatků do jejich vzdělávání, vedení záznamů o dětech

-          vedení portfolia dětí

-          tvorba IVP, jak pracovat s IVP v rámci plánů činností pro celou třídu

-          ukázkové kazuistiky

-          diskuse

Hodinová dotace: 40 hodin

Cena: ca2800Kč dle počtu účastníků

 

6.    Matematická gramotnost

Obsah:

  • Matematická gramotnost – její      definování, vymezení důležitosti jejího rozvoje a posilování
  • Vývoj matematických schopností a      dovedností a vliv jejich nedostatečného rozvoje na matematickou      gramotnost, souvislosti mezi matematickou a čtenářskou gramotností, vyhledávání      informací z textu a jejich matematické zpracování
  • Zásady postupu při rozvoji matematické      gramotnosti
  • U dějů vnímání jejich souvislostí i následností, prostoru, ve      kterém se děje odehrávají včetně prostorových vztahů mezi objekty a jejich      změnami
  • Rozlišování      mezi důležitým a nepodstatným, rozlišování mezi možným a jistým,      vyhodnocování, co je pravda/nepravda (správně/nesprávně), chápání negace      individuálních jednoduchých výroků
  • Chápání      čísla (přirozeného) ve všech jeho rolích (např. počet, jméno, …), chápání      alespoň omezeně kontexty, v nichž se číslo může vyskytovat
  • Zachycení      vyjádření kvantity v proudu řeči v různých jazykových podobách, porovnávání      množství i počtu objektů vhodnými způsoby
  • Respektování zadaných podmínek,      pokynů (návod, instrukce) v různých situacích včetně pochopení role      sloves se záporkou a kvantifikátorů
  • Vnímání dvou objektů současně      a chápání vybraných vztahů mezi nimi, chápání vztahu celek a jeho část,      objevování struktury celku a funkce částí
  • Seznámení s nabídkou pomůcek,      pracovních listů, materiálů a dostupné literatury, vhodnost a přednosti      jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč podle počtu účastníků

 

7.    Matematická pregramotnost

Obsah:

Seznámení s pojmem gramotnost, základní gramotnosti rozvíjené v MŠ, místo matematické pregramotnosti (MPG) v běžné činnosti MŠ, její význam pro úspěšné další vzdělávání dítěte.                                  

Matematická pregramotnost a RVP PV – klíčové kompetence, očekávané výstupy, vzdělávací oblasti v rámci kterých k rozvoji MPG dochází.                                   

Vývojový aspekt získávání PMG, fáze rozvoje myšlenkových operací u dětí předškolního věku v souvislosti s fázemi rozvoje matematických schopností, pedagogická diagnostika a individualizace výuky v MŠ                                       

Obecné pedagogické metody a formy práce vedoucí k rozvoji MPG

  • spontánní x řízené aktivity
  • problémové a kooperativní učení jako základ kritického myšlení,
  • prožitkové a situační učení
  • vícesmyslové učení,
  • vrstevnické učení.

Orientační seznámení s metodikou prof. Hejného a možnosti jejího využití v praxi MŠ (principy metody, didaktická prostředí, příklady konkrétních aktivit)                

Přehled rozvíjených oblastí PMG: (manipulace s předměty, porovnávání, třídění, řazení, serialita, představa počtu, číselná řada, prostorové vnímání a orientace, vnímání času a časové posloupnosti, vztah příčiny a následku…)                              

Možnost využití ICT při osvojování PMG – ukázky výukových programů, elektronických materiálů (DUM), placených i neplacených aplikací                    

Rozvoj jednotlivých oblastí – vymezení oblastí, posloupná stadia jejich rozvoje, náměty na konkrétní aktivity, hry a pomůcky

  • Manipulace s předměty: porovnávání, třídění, řazení
  • Geometrické (ú)tvary, geometrické představy
  • Serialita, intermodalita
  • Prostorová orientace, zrakové vnímání
  • Vnímání času
  • Číselná řada, představa počtu
  • Vztah příčiny a následku
  • Matematický jazyk a slovní zásoba
  • Základy kombinatoriky

Výměna nápadů a diskuse

                              

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků

 

8.  Nadaný žák v ZŠ – identifikace a podpůrná opatření

Obsah:

teorie nadání, osobnost nadaného žáka, pedagogická diagnostika – identifikace nadaného žáka
organizační formy vzdělávání nadaných
vzdělávání nadaných v zahraničí a u nás
strategie akcelerace a obohacení výuky nadaných
metody, formy práce a způsoby hodnocení vhodné pro nadané žáky
plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, podpůrná opatření, plánování výuky
kazuistiky nadaných dětí, rodina nadaných žáků

diskuze

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtu účastníků

 

9.     Pedagogická diagnostika jako prostředek pro tvorbu PLPP a IVP

Obsah:

  • základní pojmy, předmět pdg. diagnostiky, rysy, etapy a zásady pdg. diagnostiky, problémy při diagnostikování
    • pedagogická diagnostika, diagnóza, formulace dg. otázky (příp. hypotézy), získávání dg. dat, zpracování a analýzy získaných dat, validita, reliabilita, objektivita
  • metody pedagogické diagnostiky
    • pozorování, různé typy anamnéz, rozhovor, dotazník, testy, kazuistika, analýza prací – popis využitelnosti jednotlivých technik, seznámení se způsobem využívání, fáze získávání dat u jednotlivých technik
  • Diagnostika psychosomatických a osobnostních charakteristik žáka
    • pohybový vývoj, lateralita, vývoj percepce, kinestetické vnímání, komunikace, orientace v časoprostoru, percepčně-motorické funkce, řeč, paměť, myšlení, vnímání a pozornost, volní vlastnosti, temperament, povaha
  • Diagnostika úrovně zvládání školních dovedností
    • úroveň čtení
    • úroveň písemného projevu
    • úroveň matematických dovedností
    • úspěšnost v naukových předmětech
    • sociálně-emoční chování žáka
  • Diagnostika vnějších vlivů
    • adaptace na prostředí
    • sociální chování, schopnost navazovat a udržovat sociální kontakt
    • respektování společenských norem
    • rodina a domácí prostředí
    • spolupráce rodiny se školou
  • Sestavení formuláře využitelného pro záznam z pedagogické diagnostiky žáka vyučujícím
  • Využití zjištěných údajů při tvorbě PLPP a IVP, vyhotovení sdělení školy pro školské poradenské zařízení

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kčdle počtu účastníků

 

10.    Specifika vzdělávání některých skupin žáků s SVP

Obsah:

  • Specifika jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SPU a SPUCH, autismus a poruchy autistického spektra, ADHD, ADD, zrakové a sluchové postižení, LMP, tělesné postižení, vady řeči, hluchoslepota)
    • definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
    • dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, pedagogická diagnostika
    • práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
    • kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
    • sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
    • hodnocení u těchto žáků
  • Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami – chudoba, etnická příslušnost, postavení azylanta, cizinci – vliv těchto faktorů na organizaci a průběh vzdělávání těchto žáků
    • definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
    • dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, pedagogická diagnostika, práce s postavením žáka ve třídě, sociální vztahy
    • práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
    • kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
    • sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
    • hodnocení u těchto žáků
  • Vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků
    • definování jednotlivé problematiky + zvláštnosti v chování
    • dopad handicapu do výchovně-vzdělávacího procesu, dvojí výjimečnost, postavení žáka v třídním kolektivu
    • práce s podpůrnými opatřeními u žáka s daným handicapem
    • kdy je možné pracovat s 1. stupněm podpůrných opatření, sestavení plánu pedagogické podpory
    • sestavení a práce s IVP jako jedné z dalších možností podpůrných opatření
    • hodnocení u těchto žáků

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650 dle počtu účastníků

 

11.   Podpůrná opatření v praxi, PLPP, IVP

Obsah:

  • Plán pedagogické podpory (dále PLPP)
    • tvorba, význam, vazba na podporu školského poradenského zařízení, práce s PLPP
    • PLPP jako jedno z východisek pro stanovování vyšších stupňů podpory
  • Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
    • popis druhů PO – metody výuky, úpravy obsahu, organizace vyučování, pomůcky apod.,
  • Individuální vzdělávací plán jako specifické PO
  • Předměty speciálně pedagogické péče
  • Personální PO
    • asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog, podpora školského poradenského zařízení
  • Způsoby přidělování pomůcek – speciální učebnice, pomůcky, kompenzační pomůcky
  • Normovaná finanční náročnost, propojení matriky a výkazů a doporučení ke vzdělávání žáka
  • Hodnocení žáků, hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Úpravy obsahů a výstupů ze vzdělávání
  • Diskuse + rozbor příkladů z praxe

Hodinová dotace: 9 hodin

Cena: ca650Kč dle počtu účastníků

 

12.   Práce s dětmi s poruchami chování

Obsah:

Práce s dětmi se specifickými poruchami chování                                        
Syndrom poruchy pozornosti a aktivity – hyperkinetický syndrom (ADHD)

Syndrom poruchy pozornosti - ADD
Etiologie a hlavní symptomy syndromu ADHD, ADD
Primární projevy syndromu ADHD/ADD ve školním věku
Obtíže v chování plynoucí ze syndromu ADHD/ADD, možnosti ovlivnění projevů
Co je třeba respektovat v chování hyperaktivního dítěte, co již ne
Možnosti ovlivnění chování hyperaktivního dítěte ve skupině vrstevníků a při individuální práci
Řešení výchovných problémů hyperaktivních dětí/syndrom ADHD/ADD se sekundární poruchou chování, možnosti spolupráce s rodiči

Práce s dětmi s nespecifickými poruchami chování                                     
Odlišení specifických a nespecifických poruch chování
Porucha chování socializovaná a nesocializovaná, sociální a asociální chování
Mechanismy vzniku nevhodného chování a možnosti jeho ovlivnění, řešení krizových situací

Pocity dětí, charakteristika dětí

Zásady práce s dětmi s poruchami chování
Možnosti ovlivnění nevhodného chování pomocí her zaměřených na rozvoj empatie, komunikace, neagresivního řešení konfliktních situací, využití relaxačních technik
Řešení konkrétních případů výchovných problémů s dětmi

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků

 

13.    Reedukace specifických vývojových poruch učení

Obsah:

Obecná charakteristika poruch učení                                                                       

Dyslexie                                                                                                                            

Projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení, předčtenářské období a období počátečního čtení, projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení

Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení

Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:

  1. vyvozování a fixace písmen – osvojování písmen
  2. Rozlišování a fixace tvarově podobných písmen, zrakové rozlišování
  3. Spojování hlásek a písmen do slabik
  4. Spojování slabik do slov, čtení slov
  5. Čtení textu
  6. Porozumění čtenému, čtenářská gramotnost
  7. Tempo čtení

U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.

Péče o děti s dyslexií – legislativní možnosti, projevy dyslexie v cizím jazyce a dalších předmětech, hodnocení žáků s dyslexií

Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu

              Dysgrafie                                                                                                                          

Dysgrafie a její projevy, diagnostika dysgrafie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace

Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:

  1. Rozvíjení motorických funkcí
  2. Grafomotorický nácvik
  3. Osvojování a zapamatování si písmen
  4. Písemný projev
  5. Nácvik sezení při psaní
  6. Nábytek a sezení při psaní

U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.

Péče o děti s dysgrafií – legislativní možnosti, projevy dysgrafie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysgrafií

Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu

               Dysortografie                                                                  

Dysortografie a její projevy, diagnostika dysortografie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace

             Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:

  1. Vynechávání písmen
  2. Vynechávání slabik, slov
  3. Vynechávání, přidávání, č nesprávné umístění diakritických znamének
  4. Rozlišování znělých a neznělých hlásek
  5. Rozlišování tvrdých a měkkých slabik
  6. Rozlišování slabik bě, pě, vě, mě
  7. Rozlišování hranic slov v písmu
  8. Rozvoj slovní zásoby
  9. Osvojování a fixace pravopisných pravidel

U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít, dostupnými PC programy.

Péče o děti s dysortografií – legislativní možnosti, projevy dysortografie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysortografií

Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu

               Dyskalkulie                                                                                                                      

Dyskalkulie a její projevy, diagnostika dyskalkulie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace

Rozvoj a reedukace problémových oblastí:

  1. Předčíselné představy
  2. Základní matematické pojmy – číselné představy, struktura čísla
  3. Základní matematické operace – chápání operací, provádění operací
  4. Slovní úlohy
  5. Geometrie
  6. Převody jednotek
  7. Odhady výsledků

U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít.

Péče o děti s dyskalkulií – legislativní možnosti, projevy dyskalkulie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dyskalkulií

Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu, PC programy

               Další poruchy učení                                                                                                       

                Dyspraxie, dyspinxie, dysmuzie

-          projevy, diagnostika, možnosti reedukace, projevy ve vyučovacích předmětech, hodnocení hodnocení žáků, diskuse

Hodinová dotace: 32 hodin

Cena: ca 2300Kč dle počtů účastníků

 

14. Specifika vzdělávání žáka s dg. pervazivní vývojová porucha (typu vysocefunkčníautismus, Aspergerův syndrom) na ZŠ

Obsah:

Úvod do problematiky poruch autistického spektra (PAS). Triáda postižení, specifikace diagnózy Aspergerův syndrom, vysocefunkční autismus                                                                                            

Podpora pedagogů při práci s dětmi a žáky s AS. Specifické metody a postupy, nové trendy při vzdělávání. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků, spolupráce s dalšími odborníky a s rodinou. Možnosti nácviků sociálního chování.                                                                                             

Modelové vytvoření podpůrných speciálně pedagogických opatření, úprava prostředí, vizuální podpora. Ukázka využívaných pomůcek a dalších výukových prostředků.                              

Uplatňování metodiky strukturovaného učení, zvláštnosti chování, odlišnosti v komunikaci, v přijímání a vyhodnocování informací.                                                                                                        

Příprava pedagogů na práci s dětmi a žáky s PAS. Formální stránka společného vzdělávání, kritéria pro výběr asistenta pedagoga. Zásady týmové spolupráce pedagogických pracovníků ve třídě.

Konzultace s pracovníky školského poradenského zařízení.                                                     

Spolupráce s rodinou.

                                                                                             

Hodinová dotace: 16 hodina

Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků

 

15.    Specifika práce pedagoga s 2‑letými dětmi v MŠ

Obsah:

1. Úvod do problematiky – historie, vývoj, právní předpisy související s danou problematikou [zákon č. 561/2004 Sb., předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví, v platném znění, vyhláška č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti ve věku do 3 let, vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých], zahraniční zkušenosti                                                                                               

2. Fyzický a psychický vývoj dítěte – specifika raného věku, vývojové zákonitosti – rozvoj řečových dovedností, podoba hry, vývoj motoriky, psychosociální oblasti, vývoj CNS, atd., potřeby dětí, srovnání s potřebami starších dětí v mateřské škole, socializace, vytváření návyků               

3. Podmínky vzdělávání – personál, vybavení, režim dne, počet dětí, hygienické požadavky, stravování, organizace, samostatná třída × integrace, úprava denního režimu, vývojové odlišnosti a jejich dopad na změny podmínek vzdělávání                                                                                 

4. Spolupráce s rodiči – navázání kontaktu a spolupráce, pravidla, adaptační proces, vývoj rodiny, výchovné styly, potřeby rodičů, způsoby komunikace a předávání informací, společné akce

5. Metody a formy vzdělávání – specifika v návaznosti na psychomotorický vývoj, sladění činností ve věkově heterogenní skupině, výběr pomůcek a materiálů, doporučená literatura, příklady z praxe

6. Praktická část – formou interaktivního setkání, workshopů a praxe ve vybraných mateřských školách. Společné sdílení zkušeností a praxe.                                                                                                 

Hodinová dotace: 24 hodin

Cena: ca 1800Kč dle počtu účastníků

 

16.    Spolupráce učitele a asistenta pedagoga - 16 hod.

Obsah:

Postavení AP ve školském systému, přímá a nepřímá pedagogická činnost AP                  

Vymezení kompetencí učitel – AP, varianty práce AP ve třídě, spolupráce učitele a AP    

Podíl AP na vypracování a realizaci IVP, vztah AP – žák/dítě – učitel – rodič/rodina        

Bariéry a rizika v práci AP (práce nad rámec pracovních povinností, syndrom vyhoření, mlčenlivost, neoprávněné nároky ze strany zákonných zástupců, nerespektování AP učitelem, přenášení pravomocí učitele na žáka, nefunkční komunikace učitel – AP…)                           Specifika spolupráce a komunikace AP a učitele u jednotlivých skupin handicapů                    Diskuse a rozbor konkrétních případů                                                                                          

Hodinová dotace: 16 hodin

Cena: ca 1200Kč dle počtu účastníků

 

     17. Tvorba PLPP v rámci opatření 1. stupně v ZŠ

Obsah:

výklad a objasnění principů podpůrného opatření prvního stupně a návazně vysvětlení pravidel tvorby a využití plánu pedagogické podpory                                                                        

přehled a volba strategií výuky (metod a forem), didaktické postupy, úpravy organizace vzdělávání a hodnocení žáků, které mohou pedagogové využít v základním vzdělávání bez doporučení odborného pracoviště (ŠPZ)                                                                              

vysvětlení základních principů pedagogické diagnostiky - jak využívat základní pedagogickou diagnostiku v praxi a jak získané informace interpretovat a využívat v rámci výchovně vzdělávacího procesu a rovněž při tvorbě plánu pedagogické podpory k aktivnímu zapojení žáka při respektování jeho osobnostních dispozic, s ohledem na jeho sociální status, životní a kulturní podmínky                                                                                                                                             

role zákonných zástupců při realizaci PLPP a spolupráce pedagoga či pedagogů s poradenským pracovníkem školy                                                                                                                                     

propojení PLPP s platným RVP ZV a návazně s aktuálním ŠVP ZV školy                        

praktické cvičení – tvorba PLPP – modelová situace      

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků

 

18. Žák s potřebou podpůrných opatření v běžné ZŠ

Obsah:

  1.  Podpůrná opatření ve vzdělávání v kontextu aktuálních legislativních změn (novela ŠZ č. 82/2015Sb a související prováděcí vyhlášky).                                                        
  2. 2. Základní charakteristika žáka s potřebou podpůrných opatření.                  
  3.  Možnosti vzdělávání žáků s konkrétním znevýhodněním a z něj vyplývajících speciálních vzdělávacích potřeb v ZŠ (úprava prostředí a organizace vzdělávání, vhodné metody a formy práce, možnosti úprav obsahu vzdělávání, hodnocení  žáků, pomůcky, podpora třídního klimatu, sociální a zdravotní podpora).                                                                  
  4.  Identifikace, realizace a vyhodnocení podpůrných opatření v I. stupni podpory – role školy a jejího školního poradenského pracoviště.                                                            
  5.  Postup školy při realizaci podpůrných opatření 2. - 5. stupně
  6. 6. Diskuse, rozbor konkrétních kazuistik.                                                                

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků

 

19. Osobnostní a sociální rozvoj pedagoga

Obsah:

Osobnostní rozvoj n

  • sebepoznání - cesta k sobě samému, specifika své osobnosti, klady a zápory vlastní osobnosti, vzorce chování, které si neuvědomujeme, příčiny vnitřní nepohody,  pochybování, nejistoty, příčiny strachu a úzkostí
  • poznávání osobních kvalit
  • sebereflexe – silné a slabé stránky osobnosti pedagoga, sebereflexe
  • syndrom vyhoření - prevence, mám syndrom vyhoření?, psychohygiena, práce s předsudky
  • rozvoj osobnostních kompetencí pedagoga
  • rozvoj pedagogických dovedností
  • práce se stresem - techniky uplatňované obecně, techniky pro volný a soukromý čas, techniky pro pracovní činnost a její aktivizaci

Praxe a nácviky se prolínají jednotlivými tématy v celkové délce

Sociální rozvoj                                                                               

  • komunikační dovednosti - komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, řeč těla, důležitost komunikačních dovedností, komunikace za pomocí ICT
  • řešení problémů a obtížných situací; způsoby jednání – asertivní, manipulativní, agresivní, vhodné způsoby k řešení konfliktů, možnosti zvládání agrese
  • prezentační dovednosti - prezentace, projevy, příprava na projev
  • spolupráce - týmová spolupráce a kooperativní dovednosti

Praxe a nácviky se prolínají jednotlivými tématy v celkové délce

Hodinová dotace: 40 hodin

Cena: ca 2800Kč dle počtu účastníků

 

20. Společné vzdělávání

Obsah:

  • Seznámení s novelou školského zákona č. 82/2015, zejména s § 16, 17, 18 a 19 a dalšími ustanoveními s přímou souvislostí s prováděcími předpisy
  • Seznámení s vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP), doporučení ke vzdělávání žáků s SVP, formuláře
  • Porovnání inkluze a integrace
  • Struktura a přehled podpůrných opatření (dále PO)
  • Vzdělávání žáků podle §19 odst. 9
  • Škola, třída, oddělení a skupina vytvořená pro žáky s potřebou PO
  • Speciální škola versus „běžná škola“
  • Možnosti vzdělávání žáků s LMP
  • Diskuse + rozbor příkladů z praxe

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků

 

21. Hodnocení a specifika hodnocení žáka s potřebou podpůrných opatření

Obsah:

  • způsoby a typy hodnocení žáků, tvorba hodnotících kritérií
    • hodnocení sociálně normované a individuálně normované
    • hodnocení formativní, finální, normativní, kriteriální, diagnostické, průběžné, formální, neformální, …
    • nejčastější způsoby hodnocení – klasifikace, slovní hodnocení – klady a zápory, kdy je vhodnější je využívat
    • tvorba hodnotících kritérií – příklady z praxe
  • funkce hodnocení
    • motivační, informativní, regulativní, prognostická, diferenciační
    • rozbor příkladů z praxe
  • specifičnost hodnocení u žáků s potřebou podpůrných opatření (dále PPO)
    • práce s kriteriálním hodnocením u žáků s PPO
    • závěry pedagogické diagnostiky školského poradenského zařízení (PPP, SPC) a stanovení cíle vzdělávání a kritérií hodnocení vzhledem ke specifikům postižení u žáka (SPU a SPUCH, autismus a poruchy autistického spektra, ADHD, ADD, zrakové a sluchové postižení, LMP, tělesné postižení, vady řeči, hluchoslepota)
    • práce s příklady z praxe

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 650Kč dle počtů účastníků

 

22. Jak pracovat s dětmi s ADHD

Obsah:

  • Specifické poruchy chování, terminologické vymezení sy ADHD
  • Etiologie
  • Možnosti diagnostiky
  • Znaky a projevy ADHD v jednotlivých vývojových obdobích
  • Možnosti ovlivnění nepříznivých projevů, vhodné a nevhodné postupy při práci s dítětem s ADHD
  • Terapeutické možnosti, legislativní opatření pro děti s ADHD
  • Diskuse
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


prihlaska


prihlaska


23. Metoda dobrého startu

Obsah:

  • Metoda dobrého startu sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emociálně motivační a sociální. Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce. MDS je určena dětem ve věku 5 -12 let
  • Teoretická východiska
  • Metodické materiály – seznámení s pracovním kompletem Soubor Metoda dobrého startu
  • Výcvik
  • Individuální konzultace
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: cca 1200 – 1500 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


24. Možnosti reedukace SPU - dyskalkulie

Obsah:

  • Obecná charakteristika poruch učení, dyskalkulie a její projevy
  • Diagnostika dyskalkulie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
  • Rozvoj a reedukace problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kursu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
    • Předčíselné představy
    • Základní matematické pojmy – číselné představy, struktura čísla
    • Základní matematické operace – chápání operací, provádění operací
    • Slovní úlohy
    • Geometrie
    • Převody jednotek
    • Odhady výsledků
  • Péče o děti s dyskalkulií – legislativní možnosti, projevy dyskalkulie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dyskalkulií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu, PC programy
Hodinová dotace: 6 hodin
Cena: cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


25. Možnosti reedukace SPU - dyslexie

Obsah:

  • Predčtenářské období a období počátečního čtení, projevy dyslexie u žáku a bežné obtíže při čtení
  • Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení
  • Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:
    • Vyvozování a fixace písmen – osvojování písmen
    • Rozlišování a fixace tvarově podobných písmen, zrakové rozlišování
    • Spojování hlásek a písmen do slabik
    • Spojování slabik do slov, čtení slov
    • Čtení textu
    • Porozumění čtenému, čtenářská gramotnost
    • Tempo čtení
  • U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
  • Péče o děti s dyslexií – legislativní možnosti, projevy dyslexie v cizím jazyce a dalších předmětech, hodnocení žáku s dyslexií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 6 hodin
Cena: cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


26. Možnosti reedukace SPU – dysortografie

Obsah:

  • Obecná charakteristika poruch učení, dysortografie a její projevy
  • Diagnostika dysortografie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
  • Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít, dostupnými PC programy
    • Vynechávání písmen
    • Vynechávání slabik, slov
    • Vynechávání, přidávání, či nesprávné umístění diakritických znamének
    • Rozlišování znělých a neznělých hlásek
    • Rozlišování tvrdých a měkkých slabik
    • Rozlišování slabik be, pe, ve, me
    • Rozlišování hranic slov v písmu
    • Rozvoj slovní zásoby
    • Osvojování a fixace pravopisných pravidel
  • Péče o děti s dysortografií – legislativní možnosti, projevy dysortografie v dalších předmětech, hodnocení žáku s dysortografií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 6 hodin
Cena: cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


27. Možnosti reedukace SPU - dysgrafie

Obsah:

  • Obecná charakteristika poruch učení, dysgrafie a její projevy
  • Diagnostika dysgrafie, reedukace jako způsob, jak žákům pomoci - obecné zásady reedukace
  • Rozvoj (reedukace) problémových oblastí:U každé jednotlivé oblasti bude probrán postup reedukace krok za krokem včetně nácviku účastníky kurzu, dále budou účastníci seznámeni s potřebnými pomůckami, prací s nimi, možnostmi jejich získání a dalšími materiály či vhodnou literaturou a pracovními listy, které je možné při práci s dětmi využít
    • Rozvíjení motorických funkcí
    • Grafomotorický nácvik
    • Osvojování a zapamatování si písmen
    • Písemný projev
    • Nácvik sezení při psaní
    • Nábytek a sezení při psaní
  • Péče o děti s dysgrafií – legislativní možnosti, projevy dysgrafie v dalších předmětech, hodnocení žáků s dysgrafií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 6 hodin
Cena: cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


28. Primární poruchy řeči

Obsah:

  • Vývoj řeči – základní podmínky anatomicko – fyziologické (dýchání, tvorba hlasu, artikulace, smyslové vnímání, CNS, motorika, pohybová koordinace)Dyslalie – všeobecné informace - definice, výskyt, rozlišení výslovnosti nesprávné a vadné, možnosti nápravy
    • nejčastější příčiny poruch řeči – prostředí jako zdroj informací, receptory jako příjemci informací, dostředivé a odstředivé nervové dráhy (zpracování přijaté informace a pokyn k odpovědi na přijatou informaci), realizace odpovědi (efektro), reakce okolí na odpověď
    • civilizační vlivy – nedůsledná výchova, nadbytek podnětů zvukových, slovních, zrakových, nedostatek podnětů slovních, nepřiměřené nároky věku a schopnostem dítěte, nedostatek pohybu
    • organizace péče o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR – školství, zdravotnictví
  • Koktavost – definice, príčiny, příznaky, typy péče
  • Opožděný vývoj řeči – definice, příčiny, příznaky, výchovná opatření, spolupráce MŠ s logopedem
  • Dysfázie – definice, příčiny, stupně poruchy, příznaky, typy péče, spolupráce MŠ s logopedem
  • Dysporuchy, mutismus, huhňavost – definice, príznaky, spolupráce s logopedem
  • Závěrečná diskuse
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


29. Relaxace nejen pro deti s ADHD

Obsah:

  • Specifické poruchy chování, vymezení sy ADHD
  • Znaky a projevy ADHD v jednotlivých vývojových obdobích
  • Diagnostika ADHD
  • Relaxační techniky a možnosti jejich uplatnění
  • Vlivy relaxačních technik na projevy ADHD
  • Zásady pro nácvik relaxačních technik
  • Polohy u relaxačních technik
  • Jacobsonova progresivní svalová relaxace
  • Krátká relaxace
  • Blesková relaxace
  • Diskuse
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


30. Relaxační techniky

Obsah:

V návaznosti na základní Kurz relaxace nejen pro děti s ADHD uspořádat tento kurs

  • Kde proběhne praktický nácvik jednotlivých relaxačních technik a dýchacích cvičení
  • seznámení s vhodnou hudbou, pomůckami a literaturou, doplnění informací podle potřeb účastníků
  • diskuse nad konkrétními kazuistikami
Hodinová dotace: 4 hodiny
Cena: cca 250 – 350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


31. Rozvoj sluchového vnímání

Obsah:

  • Smyslové vnímání jako proces, vymezení oblastí sluchového vnímání, souvislost s SPU -dysortografie, dyslexie, základní projevy ve škole
  • Zásady postupu při reedukaci + příklady dobré praxe
  • Naslouchání a vnímání zvuků – možnosti nácviku, hry a cvičení, sluchová citlivost, napodobování zvuků
  • Sluchová orientace - možnosti nácviku, hry a cvičení, lokalizace zdroje, pohyb zvuku
  • Sluchové rozlišování – možnosti nácviku, zvuky řečové a neřečové, měkké/tvrdé slabiky, krátké/dlouhé samohlásky, znělé/neznělé hlásky, podstatné/nepodstatné zvuky
  • Vnímání a reprodukce rytmu – možnosti nácviku
  • Sluchová analýza a syntéza – možnosti nácviku, rozkládání slov na slabiky, vět na slova, slova na hlásky a zpět, hry a cvičení
  • Sluchová paměť – projevy, možnosti nácviku, hry a cvičení, říkadla a příběhy
  • Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


32. Rozvoj zrakového vnímání

Obsah:

  • Smyslové vnímání jako proces, vymezení oblastí zrakového vnímání, souvislost s SPU - dyslexie, dysortografie, dyskalkulie
  • Zásady postupu při reedukaci + příklady dobré praxe
  • Orientace v prostoru – možnosti nácviku, makroprostor x mikroprostor, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Pravolevá orientace – možnosti nácviku na vlastním těle, na druhé osobě, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Vnímání tělesného schématu – možnosti nácviku na vlastním těle, za pomoci zrcadla, pohyby dle návodu, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Levo-pravý pohyb očí – možnosti nácviku, udržování směru, dějové obrázky, použití pomůcek – dyslektická okénka, sešity s pomocnými linkami, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Zrakové rozlišování – nácvik barev, tvarů, velikosti; nácvik rozlišování figury a pozadí; nácvik rozlišování podobných a stranové obrácených tvarů, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Schopnost zrakové analýzy a syntézy – souvislost se čtením, psaním, počítáním, možnosti nácviku – stavebnice, papírové materiály, hry na rozvoj zrakové analýzy a syntézy, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Zraková paměť – souvislost se čtením a učením obecně, možnosti nácviku za pomoci předloh, pohybu, Kimovy hry, hry na rozvoj zrakové paměti, úroveň rozvoje této oblasti před zahájením povinné školní docházky
  • Seznámení s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, diskuse
Hodinová dotace: 12 hodin (2 setkání po 6 hodinách)
Cena: cca 500 – 750 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


33. Školní zralost

Obsah:

Úvod – pojem školní zralost, oblasti, které sledujeme u dětí předškolního věku (tělesný vývoj, vývoj poznávacích procesů, školní zralost – 16 oblastí)

  • 1. oblast – řeč – bez vady výslovnosti, případně bez poruchy plynulosti mluvy
  • 2. oblast – motorické schopnosti – hrubá a jemná motorika, motorika mluvidel, dýchání, sebeobsluha při hygieně, jídle, oblékání, správný úchop tužky
  • 3. oblast - orientační vyšetření sluchu – sluch jako nejdůležitější smysl pro vytváření a rozvoj řeči
  • 4. oblast – sluchová paměť – krátkodobá, dlouhodobá
  • 5. oblast - zrakové vnímání (rozlišování) – jeho význam pro psaní a čtení
  • 6. oblast – zraková paměť – její funkce při využití informací předkládaných zrakovou cestou
  • 7. oblast – rozumové schopnosti – barvy, geometrické tvary, číselná řada, porovnávání počtu, části lidského těla, prostorové vztahy, zvířata a jejich mláďata, znalost vlastního jména, příjmení, adresy, rodiny, částí dne a roku
  • 8. oblast – slovní zásoba – aktivní, pasivní
  • 9. oblast – porozumění řeči
  • 10. oblast – sluchové vnímání a fonematický sluch – jako základní předpoklad správného řečového vývoje
  • 11. oblast – rytmické cítění – pomoc při slabikování, při rozkladu slov, při čtení
  • 12. oblast – analýza slov – na slabiky a hlásky, pomáhá při slabikování, při rozkladu slov, při čtení řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
  • 13. oblast – gramatická rovina jazyka – 4 roviny komunikačních schopností – zvuková stránka řeči, slovní zásoba, uplatnění osvojených řečových dovedností v praxi, gramatická rovina (správné používání principů gramatiky)
  • 14. oblast – jazykový cit – předpoklad pro rozvoj gramaticky správné řeči
  • 15. oblast – souvislé vyjadřování – popis obrázku, příběhu, vypravování pohádky
  • 16. oblast - vlastní projev – znalost jména, příjmení, adresy, členů rodiny, přednes básně, zpěv písně, vypravování vlastního zážitku, upevněné zdvořilostní návyky závěrečná diskuze – výměna poznatků z praxe, literatura, pomůcky, cvičební materiály
Hodinová dotace: 8 hodin
Cena: cca 400 – 600 Kč dle počtu přihlášených


34. SPU - dysgrafie

Obsah:

  • Obecná charakteristika poruch učení, dysgrafie a její projevy
  • Diagnostika dysgrafie, projevy
  • Reedukace dysgrafie – zásady reedukace, postupy při reedukaci, péče o děti s dysgrafií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 4 hodiny
Cena: 250-350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


35. SPU - dyskalkulie

Obsah:

  • Specifické poruchy učení, psychické funkce ovlivňující výkon v matematice
  • Projevy dyskalkulie u žáků a běžné obtíže v matematice
  • Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci – obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyskalkulie, vývoj matematických schopností
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 4 hodiny
Cena: 250-350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


36. SPU - dyslexie

Obsah:

  • Předčtenářské období a období počátečního čtení
  • Projevy dyslexie u žáků a běžné obtíže při čtení
  • Reedukace jako způsob, jak žákům pomoci – obecné zásady reedukace, postupy při reedukaci dyslexie – chybovost, způsob čtení, tempo čtení
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 4 hodiny
Cena: 250-350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


37. SPU - dysortografie

Obsah:

  • Obecná charakteristika poruch učení, dysortografie a její projevy
  • Diagnostika dysortografie, projevy
  • Reedukace dysortografie – zásady reedukace, postupy při reedukaci, péče o děti s dysortografií
  • Diskuse, seznámení s možnostmi dalšího studia této problematiky a s literaturou k tomuto tématu
Hodinová dotace: 4 hodiny
Cena: 250-350 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


38. Stres a jak na něj

Obsah:

  • Stres – definování, druhy stresu, stresory, příčiny vzniku stresové situace
  • Vývoj vzniku stresu – fáze, ohrožené skupiny lidí, souvislost se syndromem vyhoření
  • Autodiagnostika - zjištění úrovně hladiny stresu, seznámení se s možnostmi diagnostiky míry stresového zatížení, tabulka stresových událostí
  • Možnosti zvládání stresu - farmakologické a terapeutické možnosti, psychohygiena, relaxační techniky – autogenní trénink, dýchací cvičení (teoretické vymezení a praktický nácvik
  • Tvorba osobního psychohygienického plánu
  • Seznámení s dostupnou literaturou, diskuse, doplnění informací dle potřeb účastníků
Hodinová dotace: 8hodin
Cena: 400-600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


39. Syndrom vyhoření

Obsah:

  • Syndrom vyhoření – definování, souvislost se stresem, příčiny vzniku syndromu vyhoření
  • Vývoj syndromu vyhoření – fáze, ohrožené skupiny lidí
  • Autodiagnostika - zjištění úrovně hladiny syndromu vyhoření, seznámení se s možnostmi diagnostiky syndromu vyhoření
  • Možnosti léčby syndromu vyhoření – farmakologická léčba, terapeutické možnosti, psychohygiena, relaxační techniky
  • Možnosti zvládání stresu, stresory, tabulka stresových událostí, stanovování cílů, zhodnocení aktuální situace
  • Tvorba osobního psychohygienického plánu
  • Seznámení s dostupnou literaturou, diskuse
Hodinová dotace: 8hodin
Cena: 400-600 Kč dle počtu přihlášených

prihlaska


40. Základy českého znakového jazyka

Obsah:

    • Kurz v délce jednoho roku, čili dvou semestrů
    • Témata:
      • Anatomie a fyziologie sluchu, psychologické zvláštnosti přístupu k neslyšícím žákům a jejich rodičům
      • Historie znakových jazyků, způsoby vyjadřování neslyšících
      • Práce se třídou, ve které je integrováno neslyšící dítě
      • Rodina
      • Osobní hygiena
      • Jídlo a pití
      • Oblečení
      • Počasí
      • Dům a zařízení domácnosti
      • Zvířata
      • Dopravní prostředky
      • Televize, sport, zábava
      • Specifická témata dle potřeb uchazečů – škola, návštěva lékaře, nakupování, atd.
      • Seznámení se s možnostmi dalšího studia znakového jazyka, kompenzační pomůcky pro neslyšící, další komunikační systémy
Hodinová dotace: 68 hodin
Cena: cca 2500 Kč za kurz

prihlaska


41. PRIMÁRNÍ LOGOPEDICKÁ PREVENCE

Kurz je akreditován MŠMT v systému DVPP, po jeho ukončení úspěšný absolvent obdrží osvědčení, které jej opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství

Absolvent porozumí obsahu a pojetí primární logopedické prevence, získá kompetenci k podpoře přirozeného vývoje dětské řeči uskutečňované v rámci školních vzdělávacích programů. Získá povědomí o pěstování kultury mluvního projevu.

Absolvent získá schopnost porozumět průběhu vývoje dětské řeči a rizikům, která se mohou ve vývoji řeči projevovat. Absolvent získá znalosti a praktické dovednosti z oblasti účinné podpory rozvoje dětské řeči ve všech složkách, a to jak v oblasti porozumění řeči, tak ve složce expresivní, v oblasti obsahové i formální. Je připraven působit na rozvoj předpokladů potřebných pro budoucí osvojování dovedností čtení a psaní dětí ve školním věku.

Absolvent získá způsobilost rozvíjet u dětí dovednosti, potřebné pro dobrý vývoj artikulace, bude seznámen s nejčastějšími odchylkami ve vývoji artikulace.

Absolvent se orientuje v základních kategoriích narušené komunikační schopnosti, je schopen využívat získané znalosti ke spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Je schopen poskytovat poradenské služby rodičům/zákonným zástupcům ve smyslu doporučování kvalifikované logopedické intervence pro děti a žáky v rezortu školství

Hodinová dotace celkem:

60 hodin

 
  • 40 hodin – přednášky, semináře, konzultace
  • 10 hodin – pedagogická praxe formou náslechů
  • 10 hodin – vlastní práce s klientem
Cena: 3200 - 3700 Kč za kurz (podle počtu účastníků)
 

Praxi je možné absolvovat ve Strakonicích, Vodňanech, Blatné, Lenoře, Horažďovicích.

prihlaska

 ______________________________________________________________________________________________________________

42. Rozvoj grafomotoriky - 8 hod.

Obsah:

  • Význam kresby, vývoj      kresby, vývojová stadia kresby – význam kreslení pro rozvoj grafomotoriky      a dovednost psaní, jaké informace může kresba poskytnout, posouzení      vývojové úrovně dítěte za pomoci kresby, obsahová a formální stránka      kresby
  • Lateralita – druhy      laterality, typy laterality, vývoj laterality, zkouška laterality, vliv      laterality na dovednost psaní 
  • Rozvoj hrubé motoriky –      činnosti rozvíjející hrubou motoriku, vliv koordinace pohybů na rozvoj dalších      psychomotorických činností
  • Rozvoj jemné motoriky –      činnosti rozvíjející jemnou motoriku, ukázky činností, vizuomotorika
  • Pracovní návyky při      kreslení a psaní – výběr psacích a kreslicích potřeb – nabídka na trhu,      jak vybrat správné potřeby
  • Poloha těla při psaní,      motivace ke kreslení a psaní, úchop psacího náčiní, postavení ruky
  • Uvolnění ruky + cviky      uvolňovací a grafomotorické, praktický nácvik
  • Grafické prvky –      posloupnost vývoje, možnosti nácviku, možnosti motivace při nácviku
  • Seznámení      s nabídkou pomůcek a pracovních listů a materiálů, vhodnost a      přednosti jednotlivých materiálů a pomůcek, ukázka praktického využití

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 700Kč dle počtu účastníků

 ______________________________________________________________________________________________________________

43. Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga - 8 hod.

Obsah:

Strategie cíle vzájemné spolupráce (čeho chceme dosáhnout)                  

Rozdělení kompetencí učitel – AP, náplň práce AP ve třídě, spolupráce učitele a AP    

Legislativní ukotvení

Komunikační techniky - předcházení konfliktům, efektivní řešení konfliktů

Základy team - teaching

Metodická podpora učitelů a asistentů pedagoga

Diskuse a rozbor konkrétních případů                                                                                          

Hodinová dotace: 8 hodin

Cena: ca 700Kč dle počtu účastníků


Kurzy jsou určeny pedagogickým pracovníkům – pedagogům MŠ, pedagogům 1. a 2. stupně ZŠ, pedagogickým asistentům, vychovatelům, školním psychologům, školním speciálním pedagogům, pedagogům volného času. Některých kurzů se mohou zúčastnit i rodiče. Konečná cena kurzu bude stanovena po uzávěrce přihlášek. Uzávěrka přihlášek je zpravidla 8 – 9 dní před dnem konání kurzu.

V případě zájmu je možné kurz uspořádat na vašem pracovišti, pro "sborovnu". Cena bude stanovena dohodou.

©2013 DYSCENTRUM Strakonice o.s., programming & template by ALPOD.net, powered by Joomla! & Afterburner, TEXTYKOREKCE.cz